Thomas Stevens kan gezien worden als de eerste echte fietsavonturier. De hoge bi uit 1867, of chic gezegd op de vélocipède, was een model waarbij het voorwiel velen malen groter is dan het achterwiel. Op deze ‘fiets’ ging hij de hele wereld over en verdiende hij zijn geld als columnist bij Outing Magazine. Voor het eerst konden er echt grote afstanden afgelegd worden op een fiets.

Omdat de trappers direct aan het voorwiel bevestigd zaten, draaide de trapper evenveel als het wiel, waardoor deze erg groot moest zijn om vaart te kunnen maken. Fietsers waren een gevaar op de weg, voornamelijk doordat men niet met de voeten aan de grond kon. Hard fietsen zorgde onherroepelijk voor valpartijen. Bergafwaarts was er slechts één advies: voetjes op het stuur en hopen op een goede afloop.

Hoewel de hoge bi gezien wordt als de eerste echte nuttige fiets-uitvinding, was het niet het eerste bedenksel met de titel fiets. Deze eer gaat naar de houten Draisine, een loopfiets vermoedelijk gemaakt rond 1816/1817. Deze ‘fiets’ was zo onhandig, dat het nooit echt in productie is genomen. Het vervoersmiddel is ontstaan tijdens een slechte oogst. Hierdoor konden muildieren niet meer gevoerd worden en was er dus behoefte aan een alternatief.

Na de hoge bi heeft de tijd (en de fiets) nooit meer stilgestaan. Al snel werden er tekeningen gemaakt voor een mechanische ketting in 1868. De rest is geschiedenis. Wielen kregen dezelfde grootte, rubber werd uitgevonden en metalen banden werden voorzien van een laagje lucht. Mannen kregen een stang, voor vrouwen werd deze weggehaald. Al voor de Tweede Wereldoorlog werd de vouwfiets geïntroduceerd. De vraag hiervoor nam alleen maar toe tijdens de oorlog, omdat militairen op deze manier zich gemakkelijk konden verplaatsen.

Vandaag de dag wordt de vraag niet meer bepaald door soldaten of slechte oogst. Fietsen zijn een volwaardig vervoersmiddel voor iedereen. Daarnaast zorgen ze natuurlijk voor een hoop vermaak. Waar in de jaren ’80 de Spartamet nog de uitkomst bood voor mensen die niet konden kiezen tussen brommer of fiets, is de elektrische fiets nu hét vervoersmiddel. Ongeveer 150 jaar na de hoge bi, fietsen we weer met gemak 25 km per uur. En zelfs 45 km per uur is mogelijk, met de opkomende speed pedelec. Tweehonderd jaar na het uitkomen van de eerste (loop)fiets, is er nog steeds voldoende avontuur op de weg!

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel