Paarden, een overstekende koe of een horde voetgangers, toen 200 jaar geleden de eerste fiets werd uitgevonden waren verkeersregels nog niet zo belangrijk. Met de auto’s, brommers, motoren, vrachtwagens, trams, voetgangers, e-bikes en fietsers van vandaag de dag is dat een heel ander verhaal. Verkeersregels zijn er in overvloed en lijken de fietser vaker tegen te werken dan te helpen. Maar daar komt snel verandering in! Ik heb wat toffe initiatieven voor je op een rijtje gezet.

Groen licht bij regen

Ik geef het toe: Als het regent baal wel ik als ik lang voor een verkeerslicht sta terwijl de dikke druppels regen langs mijn capuchon in mijn ogen glijden. Ik volg dan ook enthousiast alle ontwikkelingen die dit probleem kunnen voorkomen of verbeteren. Onder andere in Enschede zijn de verkeerslichten zo ingesteld dat met regen of sneeuw het licht sneller op groen zal springen. De automobilisten wachten op deze oer-Hollandse dagen net wat langer in hun overkapte voertuig terwijl wij als fietser wat langer mogen genieten als het zonnetje schijnt. Win-win dus voor iedereen.

Snelste weg

Ken je dat? Je wil een kruispunt schuin oversteken en twijfelt of je dan het beste links- of rechtsom kan gaan. Om deze keuze makkelijker te maken introduceerde de gemeente Rotterdam FLIP. Bij een aantal verkeerslichten geeft een extra tekentje aan wat voor jou de snelste route is. Een fijn initiatief, maar liever wacht je helemaal niet voordat je de weg oversteekt. In Utrecht zijn ze daarom Flo aan het uittesten. Deze interactieve paaltjes langs de weg geven precies aan hoe hard jij moet fietsen om het groene licht te halen. Daarnaast worden er natuurlijk steeds meer groene golven geïntroduceerd en zijn er in verschillende steden apps die jou alles vertellen over hoe je efficient kunt (door)reizen in de stad.

Veiligheid voor alles

Het is niet gek dat gemeentes massaal bezig zijn met verkeerslichten te verbeteren. Verkeerslichten staan op nummer één van ergernissen in het fietsverkeer. Toch ben ik vooral onder de indruk van de andere ergernissen die worden aangepakt door hedendaagse techniek. Zo is Veilig Verkeer Nederland in samenwerking met KPN bezig met het ontwikkelen van een speciale ‘anti-app-app’. Deze app wordt gekoppeld aan je slot en zorgt ervoor dat de gebruiker zijn slot alleen open krijgt als de app aan staat. Het gebruiken van deze app zorgt er tegelijk voor dat op de telefoon alles wordt uitgeschakeld met uitzondering van 112. Hierdoor wordt het onmogelijk gemaakt voor de gebruiker om de telefoon te gebruiken tijdens het fietsen. Dit is niet alleen voor de fietser maar ook voor het overige verkeer een stuk veiliger.

De fiets bestaat al 200 jaar. Ik maak er al gebruik van sinds ik me kan herinneren. Ik heb altijd alle ongemakken voor lief genomen omdat voor mij niets op kan tegen een mooie rit in de buitenlucht en werken aan mijn gezondheid. Toch ben ik meer dan blij met alle nieuwe initiatieven die het fietsen nog leuker, comfortabeler en veiliger maken. Het enige wat ik me nu nog afvraag: Hoe zou het fietsen over 200 jaar zijn?

Reageer op dit artikel