Voor wie niet zo vaak met de trein reist kan het nog wel eens verwarrend zijn, die nieuwe ontwikkelingen. Ineens heb je een ov-chipkaart nodig om te kunnen reizen en zonder kom je niet eens de poortjes door. En terwijl jij baalt van je lege batterij stoppen de studentforenzen hun smartphoneladers gewoon in het stopcontact onder de bank. Een mooie gelegenheid om eens terug te kijken naar waar het allemaal begon. Ruim tweehonderd jaar geleden.

Op paardenkracht

Stel je voor: huifkarren rijden door de straten en je kan op en af stappen wanneer je wilt. Rond 1800 was dat de eerste vorm van openbaar vervoer. Handig voor mensen die tot dan gewend waren alles te voet te doen. Maar het bracht je niet heel ver. Daar kwam in 1814 verandering in. Dankzij de uitvinding van de locomotief kwamen de ontwikkelingen rondom het openbaar vervoer in sneltreinvaart. Vooral voor lange afstanden bleek het stoomvoertuig de ideale oplossing. Al snel werd Europa voorzien van een basis-spoorwegennet en werden tripjes naar het buitenland ineens toegankelijk voor het grote(re) publiek. En de eerste spoorlijn van Nederland? Die werd in 1839 aangelegd tussen Haarlem en Amsterdam!

Op het goede spoor

Een trein die boven de grond rijdt, kan ook door een tunnel. Daarom werd in 1863 de eerste Metro gebouwd, in Londen. Toch bleven de paarden populair. Op kleinere gebieden werd bijvoorbeeld gekozen voor de paardentram, en ook de paardentrein was niet ongebruikelijk in die tijd. Eind 19e eeuw werden ook langere afstanden mogelijk. Dankzij de uitvinding van de auto en het vliegtuig zijn veel mogelijkheden al ontdekt. Nu de voertuigen nog verbeteren!

Wederopbouw

Tot de Tweede Wereldoorlog werd het openbaar vervoer nog mondjesmaat gebruikt. Pas in de wederopbouw leek de mens echt te willen reizen. Gevolg: de eerste Nederlandse file ooit op knooppunt Oudenrijn, tien jaar na de oorlog. Een bijzonder fenomeen dat snel ging vervelen. De vraag naar openbaar vervoer werd weer groter en treinen werden doorontwikkeld. Van diesel tot high speed. En natuurlijk kon het streekvervoer niet achterblijven. In de jaren ’60 was deze vorm van reizen ontzettend populair met het hoogtepunt in 1968; toen werd de eerste metrolijn van ons land geopend.

Zonnige toekomst

Ondertussen vliegen wij in enkele uren tijd naar de meest zonnige bestemmingen. Als je bedenkt dat ze daar twee eeuwen geleden nog maanden voor uit moesten trekken zijn we al een heel eind. Maar vooruitgang heeft ook zijn nadelen. Al dat reizen is slecht voor onze planeet en volgens critici overdreven en overbodig. De hoop is dan ook dat we de komende jaren niet spenderen aan nog snellere manieren van vervoer, maar aan duurzaamheid. Want als de trein straks net zo vlug naar Londen rijdt als het vliegtuig, kies jij dan nog voor de lucht? Laten we in ieder geval blij zijn dat de paarden hiervoor op stal blijven staan…

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel