Een tijdje geleden nam ik jullie al mee in mijn gedachten over de speed-pedelec. De reden waarom ik hem uiteindelijk niet gekocht heb was de prijs. Met de winter (met tegenwind) ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Dit heeft mij op het idee gebracht het verschil tussen de verschillende e-bikes nog eens goed te onderzoeken.

Je kunt e-bikes onderverdelen in twee types:

    1. De ”gewone” e-bike. De elektrische ondersteuning stopt wanneer je een snelheid van ongeveer 25 km/u bereikt. Je hoeft op deze e-bike geen helm te dragen en ook een verzekering is niet verplicht. Let wel op, het maximale vermogen van de motor is 250 watt.
  1. De speed-pedelec. Deze e-bike ondersteunt tot een snelheid van 45  km/u. Bij deze fiets is een geel kenteken, een helm en een bromfietsrijbewijs verplicht. Ook moet de fiets op z’n minst WA verzekerd zijn. Het vermogen van de motor ligt tussen de 350 en 800 watt.

Wat wel bij alle e-bikes hetzelfde is, is dat je zelf moet trappen. Daarnaast zijn e-bikes zo’n 7 tot 10 kilo zwaarder dan een gewone fiets. Als de accu dus leeg is, trapt een e-bike zwaarder dan een gewone fiets.

Framemaat

Een belangrijke factor, ook bij een gewone fiets, is de framemaat. Jouw framemaat vinden is heel gemakkelijk. Meet je binnenbeenlengte (de afstand van de vloer tot je kruis) in centimeters en vermenigvuldig dit met 0,68. Dat is jouw framemaat! Mocht je tussen twee framematen in zitten, kies bij een sportieve fiets van voor de kleinere maat en bij een tourfiets voor de grotere maat.

Motor

Het belangrijkste verschil tussen de normale fiets en de e-bike is natuurlijk de motor. Toch wist ik niet dat er zoveel verschillende motoren waren voor de elektrische fiets. Zo kan hij voor, midden en achter zitten.

    • Voor: Deze motor kan het mooiste weggewerkt worden in de fiets, maakt het minste geluid en is vaak de goedkoopste optie. Daarnaast krijg je veel ondersteuning, zonder veel kracht te moeten zetten. De kettingkast kan gesloten blijven waardoor er minder onderhoud aan de fiets nodig is. Voorwielmotoren hebben een vrijloopfunctie, waardoor je dus lichter fietst als de motor uit is. Het nadeel is dat het gewicht van de voorwielmotor invloed kan hebben op het sturen. Dat is iets waar je aan moet wennen.
    • Midden: Dit is vaak de populairste keuze, ondanks dat het prijskaartje iets hoger is. De middenmotor fietst het meest natuurlijk want de fiets is meer in balans. Een ander voordeel is dat hoe harder je trapt, hoe meer kracht de motor levert. Deze e-bikes hebben wel een hogere instap en ze zijn gevoelig voor onderhoud. Banden plakken is daarentegen makkelijker dan bij een e-bike waarbij de motor in het voor- of achterwiel zit.
  • Achter:  Omdat de motor aan de achteras zit, voelt het fietsen heel natuurlijk. Zo werkt een gewone fiets namelijk ook. Het voelt alsof je een duwtje in de rug krijgt. Daarnaast hebben deze e-bikes de stilste motor en sturen ze het gemakkelijkst. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat er bij deze fiets alleen een derailleur geplaatst kan worden en je dus geen dichte kettingkast hebt.

Uiteindelijk zal je zelf moeten bepalen welke optie het best bij je past. Belangrijk hierbij is om alle drie de opties eens uit te proberen. Wat voor de een een nadeel is, is voor de ander juist een voordeel.

Accu

Accu’s bestaan in alle soorten en maten. De meesten zijn uitneembaar, wat het dus gemakkelijker maakt om op te laten. Welke accu je ook kiest, er zal jaarlijks zo’n 10-15% van de capaciteit slijten.

    • Nikkel-Cadmium-accu (NC)
      Dit is de meest gebruikte accu. NC-accu’s hebben een geheugen, dus de accu moet helemaal leeg gemaakt worden, voor hij weer wordt opgeladen. Laad je hem toch op, dan wordt de capaciteit minder.
    • Nikkel-Metaal-Hybride-accu (NMH)
      NMH-accu’s zijn de verbeterde versie van de NC-accu’s. Deze accu’s kunnen wel gewoon bijgeladen worden. Wel zijn de accu’s redelijk zwaar, kunnen ze leeg raken door zelfontlading en zijn ze gevoelig voor hogere temperaturen.
  • Lithium-Ion-accu
    Deze accu’s zijn licht, hebben veel capaciteit en kunnen bijgeladen worden.

Hoeveel kilometer je kunt fietsen met een volle accu is afhankelijk van een aantal factoren zoals bandenspanning, hoeveel ondersteuning je vraagt, je gewicht, het weer, het wegdek en ga zo maar door. Gemiddeld moet je wel tussen de 40 en 100 kilometer halen met een volle accu. Daarnaast moet een accu na ongeveer 3 tot 4 jaar vervangen worden, omdat de capaciteit dan te laag wordt.

Sensoren

Om zaken zoals snelheid en de trapondersteuning te meten, is elke e-bike uitgerust met sensoren. Je hebt de keuze uit een rotatiesensor of een trapkrachtsensor.

    • Rotatiesensor
      Deze sensor wordt ook wel speedsensor genoemd en meet de fietssnelheid. Wanneer jij langzaam fietst, maar hoge fietsondersteuning hebt ingesteld, levert de fiets veel snelheid. In vergelijking met de trapkrachtsensor fietst deze sensor minder stabiel. De rotatiesensor gaat pas na een paar wielomwentelingen werken, dus de eerste paar meter die je fietst, kunnen zwaar voelen.
  • Trapkrachtsensor
    Deze sensor komt het meeste voor. Deze sensor meet met hoeveel kracht je fietst. De sensor past de fietsondersteuning aan op hoe snel je fietst. Hoe harder je trapt, hoe meer ondersteuning er wordt geboden. Hard fietsen zonder zelf inspanning te leveren, kan met deze sensor dus niet.

Informatiedisplay

Elke e-bike beschikt over een informatiedisplay waar je allerlei zaken van kunt aflezen, die worden gemeten met de sensoren. Elk display biedt informatie over hoe vol de accu is en welk niveau van trapondersteuning is gekozen. Wanneer je een luxer display hebt, krijg je ook informatie over hoe snel je fietst, de afstand en hoe ver je nog kunt fietsen met de huidige accu. Waar je vooral op moet letten wanneer je een display kiest, is dat het goed leesbaar is. Ook in het donker of met fel zonlicht.

Versnellingen

Gemiddeld heeft een e-bike 3 tot 5 niveaus van trapondersteuning. Er zijn twee soorten trapondersteuning mogelijk:

    • Naaf-versnelling
      Dit is een systeem dat in het achterwiel is verwerkt. Omdat de kettingkast ook gesloten is, is het systeem zo goed als onderhoudsvrij. Met een naaf-versnelling kun je tot 8 versnellingen hebben.
  • Derailleur
    In dit geval zitten de versnellingen aan de buitenkant van het wiel, daarom is de kettingkast dus ook open. Een derailleur heeft daarom meer onderhoud nodig, maar fietst lichter en je kunt tot 27 versnellingen hebben.

Remmen

Met een e-bike fiets je automatisch sneller dan met een gewone fiets, dus goede remmen zijn belangrijk. Qua remmen heb je vier opties:

    • V-brake
      Met deze rem drukken er twee remblokjes op de velg. Omdat deze remblokjes slijten, moeten ze na een bepaalde tijd vervangen worden. Dit remsysteem is licht en sterk.
    • Schrijfrem
      Deze handrem heeft een schijf op de naaf en een remklauw die op een schijf op de voorvork drukt. Onlangs zijn schijfremmen ook als hydraulische variant beschikbaar geworden.
    • Trommelrem
      Ook  deze rem werkt met remblokjes, maar ze werken van binnen, waar ze tegen de trommel worden gedrukt. Het hele systeem is gesloten, waardoor je geen last hebt van viezigheid en gaan de remblokjes langer mee.
  • Rollerbrakers

Deze handrem lijkt op de trommelrem en is het meest voorkomend bij e-bikes. Bij deze rem heb je geen remblokjes, maar rollers die tegen de trommel worden gedrukt. Hierdoor heb je minder slijtage.

Fietsverlichting

Ontzettend belangrijk, al helemaal in de donkere wintermaanden, is fietsverlichting. De meeste e-bikes hebben fietsverlichting die al in het frame is verwerkt. Kijk eens naar hoe de koplamp is afgesteld. Vooral op wegen en fietspaden buiten de stad, levert het veel voordeel op als je de koplamp schuin omlaag instelt. Zo wordt de weg zo breed mogelijk verlicht.

Stem kenmerken af op je gebruik

Met alle kilometers die je gaat maken, is het belangrijk om op de details te letten en je e-bike goed af te stellen, zodat je comfortabel onderweg bent. Check daarom zeker of de voorvork en zadelpen vering hebben. Anders worden hobbels en drempels in de weg wel erg hard. Mocht je minder goed te been zijn, let dan ook op de hoogte van de instap.

Kijk bij aankoop van de e-bike ook of de stuurpen verstelbaar is. Zo kun je een goede fietshouding kiezen en voorkom je dat je pijn in je rug krijgt.

Wil je de fiets gebruiken voor je dagelijkse boodschappen of fiets je dagelijks grote stukken naar je werk? Verschillende gebruikers hebben verschillende behoefte. Zo is een e-bike met ingebouwde accu prima als je hem regelmatig thuis op kan laden. Ga je verder weg, dan kan een afneembare accu uitkomst bieden. Zo kan je altijd een reserve accu meenemen. Als je wat ouder bent kun je beter voor een damesframe gaan, ook al ben je een man. Een e-bike heeft van zichzelf al een iets hogere instap en voor een damesmodel heb je langer plezier. Denk ook aan het gewicht van de totale fiets. Moet je dagelijks je fiets uit de kelder halen of neem je hem geregeld mee op een fietsendrager? Ga dan voor een lichter gewicht.

Daarnaast zijn er ook e-bikes met een speciale wandelfunctie. Dit betekent dat je naast je fiets kunt lopen en de fiets op eigen kracht met je ‘’meeloopt’’. Zo hoef je zelf geen kracht te zetten.

Oud en vertrouwd

Het kopen van een e-bike is nooit goedkoop. Je hebt al exemplaren vanaf €1000,- maar de echt betrouwbare fietsen zijn tussen de €1500,- en €2000,-. Als je meer geld spendeert krijg je natuurlijk allerlei mooie en fijne extra’s. Heb je echter nog een goede fiets in de schuur staan en zou je hem liever elektrisch zien dan kun je hem ook laten ombouwen. Vrijwel alle fietsen in goede staat zijn geschikt voor het plaatsen van een voor, midden of achter motor en dit kan al vanaf de prijs van een goedkope e-bike. Zo fiets je op je oude vertrouwde kwalitatieve fiets voor de prijs van een goedkoop elektrisch exemplaar.

Factsheet

Om je keuzes bij het kopen van een e-bike te vergemakkelijken heb ik een handige factsheet voor je opgesteld.

Factsheet: Tips bij het kopen van een E-bike

Factsheet: Tips bij het kopen van een E-bike

Heb jij ook een e-bike? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel