Een tijdje geleden nam ik jullie al mee in mijn gedachten over de speed-pedelec. De reden waarom ik hem uiteindelijk niet gekocht heb was de prijs. Met de winter (met tegenwind) ben ik toch weer aan het twijfelen geslagen. Dit heeft mij op het idee gebracht het verschil tussen de verschillende e-bikes nog eens goed te onderzoeken. Hieronder mijn bevindingen:

Motor

Het belangrijkste verschil tussen de normale fiets en de e-bike is natuurlijk de motor. Toch wist ik niet dat er zoveel verschillende motors waren voor de elektrische fiets. Zo kan hij voor, midden en achter zitten.

  • Voor: Deze motor is het mooiste weg te werken met de fiets, maakt vaak het minst geluid en is goedkoper dan midden of achter. Daarnaast kan bij een voormotor de ketting gewoon beschermd worden met een kettingkast, wat voor minder onderhoud zorgt. Het is wel zo dat een voormotor de minste steun geeft, het sturen zwaarder wordt en het optillen van het voorwiel (bijvoorbeeld om te stallen) lastig is. Daarnaast voelt het meer of er aan je fiets getrokken wordt dan geduwd en het slipgevaar wordt groter bij bladeren of sneeuw.
  • Midden: Deze is vaak het populairst ondanks dat hij ook vaak het duurst is. Een fiets met een middenmotor trapt natuurlijker, is beter in balans en het geluidsoverlast is inmiddels bijna tot een 0-punt weggewerkt. Wel hebben ze een hogere instap door de motor en zijn ze gevoelig voor onderhoud. In tegenstelling tot voor en achter kan de middenmotor de intensiteit van het trappen meten en daar de ondersteuning op aanpassen. Zo geeft hij meer ondersteuning als je rustig fietst of zwaar trapt, wat erg makkelijk (en wennen) is bij opstappen of een zwaar beladen fiets.
  • Achter: De achterwielmotor was de grondlegger van de elektrische fiets. Omdat de motor aan de achteras zit voelt het heel natuurlijk aan. Hier komt namelijk ook de aandrijving van een normale fiets vandaan. Je krijgt als het ware een duwtje in de rug. De achterwielmotor is doorgaans ook iets goedkoper dan de middenmotor. In onderhoud verschillen ze niet veel van elkaar omdat ze beide niet gebruikt kunnen worden in combinatie met een dichte kettingkast. Daarnaast moet het vervangen van een achterwiel bij een achtermotor gebeuren door een professionele fietsenmaker.

Uiteindelijk zal je zelf moeten bepalen welke optie het best bij je past. Belangrijk hierbij is om alle drie de opties eens uit te proberen. Wat voor de een een nadeel is, is voor de ander juist een voordeel.

Stem kenmerken af op je gebruik

Wil je de fiets gebruiken voor je dagelijkse boodschappen of fiets je dagelijks grote stukken naar je werk? Verschillende gebruikers hebben verschillende behoefte. Zo is een e-bike met ingebouwde accu prima als je hem regelmatig thuis op kan laden. Ga je verder weg dan kan een afneembare accu uitkomst bieden. Zo kan je altijd een reserve accu meenemen. Als je wat ouder bent kun je beter voor een damesframe gaan, ook al ben je een man. Een e-bike heeft van zichzelf al een iets hogere instap en voor een damesmodel heb je langer plezier. Denk ook aan het gewicht van de totale fiets. Moet je dagelijks je fiets uit de kelder halen of neem je hem geregeld mee op een fietsendrager? Ga dan voor een lichter gewicht.

Oud en vertrouwd

Het kopen van een e-bike is nooit goedkoop. Je hebt al exemplaren vanaf €1000,- maar de echt betrouwbare fietsen zijn tussen de €1500,- en €2000,-. Als je meer geld spendeert krijg je natuurlijk allerlei mooie en fijne extra’s. Heb je echter nog een goede fiets in de schuur staan en zou je hem liever elektrisch zien dan kun je hem ook laten ombouwen. Vrijwel alle fietsen in goede staat zijn geschikt voor het plaatsen van een voor, midden of achter motor en dit kan al vanaf de prijs van een goedkope e-bike. Zo fiets je op je oude vertrouwde kwalitatieve fiets voor de prijs van een goedkoop elektrisch exemplaar.

Heb jij ook een e-bike? Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel