Sinds een tijdje ben ik bezig met flexwerken. Twee dagen per week werk ik vanuit huis. Ik hoef niet te reizen, deel mijn eigen tijden in en heb alle vrijheid. Heel fijn allemaal, maar tegelijk merk ik dat de grootste pluspunten ook de grootste valkuilen zijn.

Normaal gesproken begint mijn werkdag zo: Ik sta op, lees het nieuws, eet mijn ontbijt en ga naar mijn werk. Om negen uur ben ik aanwezig en om vijf uur mag ik weer naar huis. Taken die niet afgekomen zijn wachten meestal wel tot morgen. Ik zit in een goed gestructureerd werkritme.

Nu ik flexwerk gaat dat anders. Ik sta nog steeds op, lees ook het nieuws, maar daarna gaat het mis. Voor mijn ontbijt neem ik net even te veel tijd; ik werk wel een kwartiertje langer door. Daarna kom ik tot de conclusie dat de vuilnis nog naar buiten moet. De planten mogen wel water hebben en die stapel post werk ik ook meteen maar weg. Uiteindelijk start ik ruim een uur later met mijn dag, die nog steeds acht uur duren moet.

Om al deze verleidingen te weerstaan heb ik geleerd om streng voor mezelf te zijn. Mijn werkkamer is mijn nieuwe kantoor. Om negen uur wil ik daar aanwezig zijn. Vervolgens werk ik door tot een uur, waarna ik mezelf een uur pauze gun. Ik doe wat privé dingen en ga een wandeling maken, maar om klokslag twee uur zit ik weer aan mijn bureau. Hier blijf ik verplicht tot half zes, zodat ik daarna ook klaar ben met mijn werkdag.

Maar voordat ik in dit ritme kon komen moest ik eerst leren wat de problemen van het flexwerken zijn. Een aantal tips die ik kan geven:

  • Zoek uit op welke tijden je het beste werkt. Werk deze tijden en overdrijf niet. Werken in de avond kan heel fijn zijn, maar stop ruim op tijd met werken voordat je gaat slapen.
  • Een opgeruimde speciaal ingerichte werkruimte geeft een beetje het gevoel van werken op kantoor. Dat zorgt meteen voor een goede werksfeer.
  • In je eigen huis heb je vaak meer afleiding dan op kantoor. Er is zoveel te doen en de sociale controle is afwezig of heel klein. Zorg dat je je focus legt op één taak tegelijk. Ook muziek kan je helpen om je beter te concentreren.
  • Als flexwerkwerker heb je al snel het idee dat je op een dag niet genoeg hebt gedaan. Maak daarom een lijstje met wat je per dag af moet maken. Zo zie je hoe productief je bent geweest.
  • Vergeet niet te ontspannen! Als flexwerker neem je je werk mee naar huis, maar zorg dat het je privéleven niet overneemt. Stel tijden in waarin er geen e-mails meer worden gelezen en zorg dat je ontspant. Alleen door goed te ontspannen kunnen je lichaam en hoofd de rust krijgen die nodig is om goed te werken.
  • Probeer elke dag naar buiten te gaan voor een wandeling tijdens je pauze. Zo ben je even in een andere omgeving en door je lichaamsbeweging en de frisse lucht kun je er daarna weer vol energie tegenaan.

Natuurlijk moet je uiteindelijk zelf bepalen of flexwerken bij je past. Het is een hele goede manier om reistijd, en zinloos filerijden, te besparen maar het werkt niet voor iedereen even prettig. Praat erover met je baas of collega’s die het doen, en spreek een proefperiode af om het uit te testen.

Werk jij ook wel eens thuis, of wil je dit gaan doen? En heb jij nog tips, of juist valkuilen? Ik ben erg benieuwd!

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel