WAT! Wat? Working Apart Together; dat is de oplossing van heel veel problemen. Want samenwerken is een veel gehoord excuus voor werkgevers om thuiswerken niet toe te staan. Maar wat nou als de nadelen niet meer opwegen tegen de voordelen? Bijvoorbeeld doordat we een aantal veelgehoorde nadelen ontkrachten? Dat kan via WAT!

Online platform

Toegegeven: ik vind niets fijner als een vergadering te doen met al mijn collega’s live in dezelfde ruimte. Maar als ik hoor waar al mijn collega’s vandaan moeten komen gaat dat fijne gevoel er snel vanaf. Want is het 2 uur reizen waard om 1 uur samen te zijn? Daarom heb ik een aantal online platforms onderzocht. Vergaderen? Dat doe ik via Skype of een conference call. Gemakkelijk aan te maken en bij de eerste optie kan je elkaar ook nog zien. Daarbij is Skype met beperkte mogelijkheden gratis in gebruik, maar kun je ook voor de meer uitgebreide business-variant gaan!

Bestanden delen

Als je elkaar in het echt ziet kun je natuurlijk gemakkelijk documenten uitwisselen. Je print de juiste stukken en geeft ze aan je collega. Maar… deze optie is natuurlijk niet echt duurzaam. In plaats daarvan gaat bij ons al veel over de mail en in een gezamenlijke digitale werkomgeving. Ook een goede optie is Yammer van Office365 of Workplace. Hier kan je online bestanden delen en kunnen mensen gemakkelijk reageren. Door verschillende groepen aan te maken houd je het overzichtelijk. Daarnaast kan je berichten en bestanden liken. Niet hetzelfde als een realtime compliment maar wel een lekkere opsteker als je thuis aan het werk bent.

Extra handig zijn de Chatfuncties die deze platforms bieden. Zo communiceer je lekker laagdrempelig en snel met een zelf samengesteld team. Praktisch en gezellig! Pas wel op dat het niet te gezellig wordt (maar daar moet je ook op kantoor rekening mee houden).

Database

Hoewel bovengenoemde platforms erg handig zijn om snel losse bestanden te delen hebben ze niet echt een functie voor een database. Ben je op zoek naar meer structuur voor een grote hoeveelheid bestanden? Maak dan gebruik van Dropbox of Google Drive. Ook hier kun je aantekeningen maken, maar door de mogelijkheid tot mappen staat alles uiteindelijk in één handig overzicht. Je kunt de mappen delen met wie je wilt en het is zowel mogelijk om een gratis als betaald abonnement te nemen. Bijkomend voordeel: Met deze programma’s kun je met je gebruikersnaam en wachtwoord inloggen op elk apparaat dat je gebruikt. Of het nu je werk- of privélaptop is, via tablet of telefoon: altijd toegang tot alle bestanden.

Dit zijn slechts een aantal mogelijkheden om goed op afstand te kunnen werken. Heb jij nog aanvullingen of goede tips, deel ze met me!

Ben jij klaar om te WAT’en? Probeer het eens uit. De tijd die je bespaart op reizen kun je vervolgens gebruiken voor wat extra gezelligheid. Natuurlijk kan je ook je baas een plezier doen en net wat meer uurtjes maken in de week. Win/win voor iedereen!

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel