Het duurt niet lang meer of ik vertel mijn auto waar ik heen wil en de auto brengt mij daar naartoe. Parkeersysteem, cruise control en ingebouwde wifi: kinderen van vandaag de dag zien auto’s al heel anders dan waarmee ik be opgegroeid. Vol nostalgie denk ik terug aan de warme zomermaanden waarbij ik, voordat ik vertrok, alle raampjes handmatig naar beneden moest rollen om de de hitte uit te auto te laten blazen.

Geschiedenis

Hoewel ik deze veranderingen voor mijn neus zie gebeuren kan ik mij moeilijk voorstellen dat de auto vroeger een luxeproduct was en enkel was bedoeld voor recreatie. Nog geen drie generaties geleden bestonden er mensen die in heel hun jeugd nog nooit een automobiel hadden gezien. Zagen ze deze wel dan waren dit vaak stinkende herriemakers die zich met een sukkelgangetje door de straten manoeuvreerde.

Koets zonder paard

Wanneer de eerste auto is uitgevonden is niet helemaal duidelijk en verschillende landen en bedrijven eisen de uitvinding op. De eerste Nederlander die in een auto reed was Adolphe Zimmermans. Nadat hij in een artikel las over een ‘koets zonder paard’ wist hij meteen dat hij er één wilde. Daarom vroeg hij in 1896 een vergunning aan bij de gemeente Den Haag. Deze reageerde dat zij geen enkel bezwaar hadden tegen de automobiel, voornamelijk omdat er nog geen regelgeving voor bestond.

Paardenkracht

De uitvinding van de auto hangt helemaal samen met de ontdekking van benzine, die het mogelijk maakte om de wagens voort te bewegen. Daarnaast werd er in die tijd geëxperimenteerd met stoom- en elektrische auto’s. Die laatste waren super stil en daarom redelijk populair, maar met een maximale snelheid van 15 km per uur legden ze het uiteindelijk toch af tegen de fossiele brandstoffen.

Lopende band

De eerste auto die op grote schaal werd gemaakt was de T-ford, in de fabriek van de Amerikaan Henry Ford. Vanaf 1908 werden de voertuigen per onderdeel op de lopende band aan elkaar gezet en werd het ineens beschikbaar voor het grote publiek. Alhoewel… De auto’s kostten toen nog 860 dollar, wat in deze tijd een koopje lijkt maar ver boven het budget was van de begin 20e eeuwse Amerikaan. In 1925 was de prijs zo ver gedaald dat je voor 260 dollar een Ford kon kopen. In Europa werd de auto populair door de merken Citroen, Austin en Fiat in de jaren ‘30. De Volkswagen Kever was de eerste betaalbare variant voor het grote publiek.

What’s in a name

De officiële naam voor de auto zoals wij hem kennen is de automobiel en betekent “iets dat zich uit zichzelf voortbeweegt”. Het eerste voertuig dat aan deze eisen voldeed werd ontworpen door Nicholas Joseph Cugnot in 1769 (en kan daarmee dus aangemerkt worden als allereerste auto). Persoonlijk ben ik blij dat er inmiddels wat verbeteringen zijn geweest want de auto reed toen net 3 kilometer per uur, woog 4000 kilo en had de vervelende eigenschap om te vallen in een bocht!

Back to the future

Met de auto tijdreizen maken is helaas nog niet gelukt. Toch ben ik blij met alle moderne uitvindingen die de auto hebben gemaakt tot wat hij nu is. Ik kan niet wachten tot de zelfrijdende auto in gebruik genomen wordt en ik rustig door kan werken terwijl ik aan het reizen ben. Het klinkt allemaal heel romantisch, “een koets zonder paard”, maar als ik nostalgie wil dan ga ik wel op een echt paard zitten. Die heeft tenminste geen benzine nodig!

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel