Je herkent het wel: een kapotte fietslamp. Dynamo’s gaan al stuk als je er naar kijkt en de dunne draadjes naar je lamp zijn ook niet gemaakt om heel lang mee te gaan. Of misschien heb jij een moderne fiets met een lamp op batterijen? Zul je zien: net als je dat grote stuk over die slecht verlichte weg moet rijden, doet hij het niet meer. Je neemt jezelf voor ze te vervangen als je thuis bent, maar uiteindelijk komt daar weinig van.

80% minder zichtbaar
Een fietser met de juiste verlichting kan door een auto al vanaf vijftig meter afstand worden gezien. Heb je geen verlichting, dan is dat pas bij tien. Heel gevaarlijk, zeker als je weet dat de remweg van een auto bij een snelheid van 50 kilometer per uur minimaal vijfentwintig meter is. Vijfentwintig meter! Dat wil zeggen dat hij hij pas stilstaat nadat hij vijftien meter over je heen gereden is. Ai.

Bekeuringen
Goede verlichting heb je natuurlijk voor je eigen veiligheid, maar wist jij dat onvoldoende of slechte verlichting op de fiets je ook heel veel geld kan kosten? Als één of meerdere lampen het niet doet, ben je 55,- euro kwijt. Ook bij het ontbreken van de juiste reflectoren kan je een bon van 35,- euro opleveren. Zonde van het geld natuurlijk! Voor dat geld kun je ook bijna dertig lampensetjes kopen of een luxe taxi bestellen.

Doe het goed
Wanneer ben je nou wél goed bezig? Aan de voorkant van de fiets zet je een witte of gele lamp. Achterop een rode. Door het kleurverschil kan een auto zien of je naar hem toe rijdt of juist van hem af. Logisch. Daarnaast zijn een aantal reflectoren verplicht. Achter op de fiets hoor je een rode reflector te hebben witte of gele horen op de velgen of banden en 4 gele reflectoren op de trappers.

Het is natuurlijk nog beter als je nog een stapje verder gaat. Denk hierbij aan reflectoren op je rugzak of jas. Een ongeluk zit in een klein hoekje en is niet altijd te voorkomen, maar het minste dat jij kunt doen is om die kans zo klein mogelijk te maken.

Wat zijn jouw tips voor veilig fietsen? Ik ben ontzettend benieuwd!

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel