Als het even kan, zit ik iedere dag op de fiets. Ik hou van het buitengevoel, de wind door mijn haren en het gevoel toch even sportief bezig te zijn geweest. Vijftien kilometer fiets ik zonder problemen aan één stuk. Maar worden het er meer, dan duurt het me soms toch te lang.

Een e-bike overweeg ik al een tijdje, maar laatst hoorde ik iemand vertellen over de speed pedelec. Deze geavanceerde fietsen lijken soms meer op een brommer en kunnen zelfs de 45 kilometer per uur halen! Dat is bijna twee keer zo snel als de e-bike. Daarnaast komen ze in verschillende hippe modellen en de accu kan tot wel 60 kilometer mee. Je begrijpt: ik was meteen enthousiast.

Net een brommer

Een dag later stond ik al bij de leverancier. Bij mijn testritje werd mij al verteld dat ik moest fietsen alsof ik op een brommer reed. Het voelde geweldig. Zelfs door tegenwind trapte ik met het grootste gemak. Binnen een half uur fietste ik een halve marathon met nog genoeg energie in mijn lijf voor de tweede helft.

En dan de prijs
Na deze geweldige ervaring stapte ik opnieuw het kantoor van de leverancier binnen. Ik wist het zeker: deze moest ik hebben! Toch kreeg ik mijn bedenkingen. De belangrijkste ging over de prijs. Ruim 2.000,- euro tel je neer voor een simpel model. Ai! Wil je echt iets bijzonders, dan ben je met de B4 E-Cru ruim het viervoudige kwijt. De fiets heeft de uitstraling van een Harley Davidson, maar daar betaal je blijkbaar ook voor.

Groen en gezond
Toch zijn er nog voldoende redenen om voor de speed pedelec te gaan. Ja, in aanschafwaarde is een tweedehands auto net zo duur, maar in vergelijking tot de dure maandlasten van een auto, betaal je voor de speed pedelec slechts een goedkope verzekering. Daarnaast is de brandstof zo goed als gratis. Geen energie meer? Je hangt gewoon de accu aan het stopcontact. Daarnaast ben je niet alleen een stuk groener, maar ook een stuk gezonder bezig.

Met of zonder helm

Ik twijfel nog even verder over de speed pedelec. Het gebruik is een feestje en na de eerste grote investering zijn de kosten meer dan goed te doen. Nog even afwachten wat de wetgeving doet, want vanaf 1 januari 2017 verandert de status van het racemonster van snorfiets naar brommer. Een speciale (fiets)helm is dan verplicht. Maar ach, als ik met 45 kilometer per uur door het verkeer heen ga, is zo’n helm eigenlijk best een goed idee.

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel