Dat het een gekke tijd is hoef ik je niet meer te vertellen. Gelukkig wordt die gekke tijd weer een beetje een normale tijd. Het openbaar vervoer gaat namelijk vanaf 1 juni weer de normale dienstregeling rijden. Dat betekent nog niet dat alles weer is zoals je gewend was.

Vanaf juni geldt dat je alleen met het openbaar vervoer reist als het niet anders kan. Bijvoorbeeld omdat je geen rijbewijs hebt en/of de afstand met de fiets te groot is. Ook gelden dan nog de inmiddels bekende regels:

  • Heb je verkoudheidsklachten dan moet je thuis blijven. Heeft iemand in het huishouden koorts, dan blijft het hele huishouden thuis.
  • Was vaker je handen
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog en/of gebruik papieren zakdoekjes
  • Schud geen handen
  • Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand op stations, perrons en bij haltes
  • Volg de instructies van de conducteurs en controleurs op
  • Vermijd de spits en drukte

En vanaf 1 juni is het verplicht om een (niet-medische) mondkapje te dragen in het openbaar vervoer. Maar hoe zit het daar nou precies mee?

Mondkapje in het ov?

Als je met de bus of trein reist begrijp je wel dat het lastig is om afstand te houden. Twee armlengtes, oftewel anderhalve meter, is al helemaal niet te doen. Daarom worden mondkapjes verplicht. Daarmee wordt de kans kleiner dat je zelf besmet raakt of anderen onbedoeld besmet kleiner.

Het mondkapje dat je gebruikt in het ov, moet ook de neusgaten bedekken. Ook is afgesproken dat er alleen niet-medische mondneusbescherming worden gebruikt. Ik zag dat verschillende bekende winkels al mondkapjes in het schap hebben liggen. Ook kun je er zelf eentje maken. Maar doe je dat, zorg er dan voor dat je goed onderzoek doet of het wel een veilige optie is.

Belangrijk is dat je ook tijdens je rit een mondkapje draagt. Draag je nou geen mondkapje in het ov, dan zal je worden gevraagd om de bus of trein te verlaten. Dan kun je je reis dus ook niet verder afmaken.

Geef elkaar de ruimte, ook onderweg

De NS, Keolis en andere vervoerders doen er alles aan om de anderhalve meter mogelijk te maken. Zo houden ze in de gaten of het niet te druk is in de trein of bus. Mocht dat nou wel zo zijn dan kan het voorkomen dat de bus aan de kant wordt gezet of de trein vertraging oploopt. Om dat te helpen voorkomen kun je je aan de regels (opgesteld door de NS) houden:

  • Houd 1,5 meter afstand
  • Houd zoveel mogelijk rechts aan
  • Raak zo min mogelijk aan
  • Houd 4 treden afstand op roltrappen
  • Gebruik de lift met maximaal 2 personen tegelijk
  • Houd 5 tegels afstand op het perron
  • Gooi afval weg op het station en niet in de trein

Alle vervoerders van het openbaar vervoer zorgen ervoor dat je zitplek, coupe of halte vaker wordt schoongemaakt. Daarbij wordt extra aandacht besteed aan de plekken die vaak worden aangeraakt, zoals knoppen, deurklinken en hoofdsteunen.

En straks dan?

De treinen gaan dan wel een normale dienstregeling rijden, maar er zal in veel gevallen niet voor iedereen plaats zijn. Het openbaar vervoer zal maar met 40 procent van de zit- en staanplaatsen gaan rijden. Dat is een stuk minder dan wat je eerder bent gewend.

Ondertussen wordt ook gekeken of er andere manieren zijn om je (vaker) met het ov te kunnen laten reizen. Het is nog niet zeker, maar er wordt onderzocht of het nodig is om met een app te gaan werken. Waarmee je een plekje in de trein of bus reserveert. Ook kan het zijn dat bepaalde groepen maar op bepaalde tijden mogen reizen.

Tot er goede oplossingen zijn kun je beter zoveel mogelijk thuiswerken, lopen of met de fiets. Reis je wel met het ov? Wees extra lief tegen elkaar. Want, alleen samen krijgen we het coronavirus onder controle.

En, oh ja…

Ik probeer je van de ontwikkelingen op de hoogte te houden. Alles wat hierboven staat is daarom gebaseerd op de informatie, protocollen en antwoorden van het RIVM en vervoerders. Het kan gebeuren dat na het publiceren van dit artikel de regels zijn veranderd. Kijk daarom voordat je met het openbaar vervoer reist naar de actuele informatie vanuit het RIVM en houd je collega’s hiervan op de hoogte.

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel