Een wandelingetje maken met je collega’s, naar de trein rennen of naar kantoor fietsen. Allemaal manieren om aan je dagelijkse beweging te komen. Dat zit er op het moment voor veel mensen nu niet in. Toch is het ook tijdens het thuiswerken belangrijk om genoeg te bewegen. Via Facebook hebben Tim en ik inmiddels al meerdere keren de vraag gekregen hoe ze toch aan hun beweging kunnen komen. Dat is makkelijker dan je denkt, daarom help ik je op weg.

Maak van je huis een sportschool

Haal de fitnessapparatuur van zolder. Heb je een tijd geleden een hometrainer in huis gehaald en belandde die al snel achter het schot op zolder, omdat hij toch niet meer gebruikt werd en in de weg begon te staan? Dan is het dit het moment om hem af te stoffen. Schuif de kast een stukje opzij, maak dat plekje weer vrij en maak weer eens gebruik van de apparatuur die je toch al in huis hebt.

Heb je nou geen fitnessapparaten in huis? Dan pak je tocht gewoon wat vaker de trap. De kussens van je tuinstel kunnen deze met dit mooie weer ook weer van zolder. Een goede reden om ze een voor een naar beneden te halen, in plaats van jezelf in gevaar te bregen door een hele stapel over de trap te tillen. Heb je dat gedaan, dan ligt er vast ergens in huis touw of springtouw van je kind. Je voelt hem al aankomen… Daar kun je je mooi een kwartiertje mee vermaken.

Ook zijn er tal van sportscholen die nu via een livestream of via social media lessen aanbieden. Zo kun je thuis meedoen met wat je anders in de sportschool doet. Wist je bijvoorbeeld dat het tv-programma “Nederland in beweging” nu beter wordt bekeken dan ooit?

Daag je collega’s uit

Grote kans dat je een smartphone hebt. De meeste hebben daar ook een activiteitstracker-app op (Google Fit of Gezondheid). Of misschien wel een smartwatch. Daarop kun je mooi zien hoeveel stappen je zet op een dag. Tijdens het dagelijkse contactmoment met je collega’s kun je de resultaten met elkaar te vergelijken en er een wedstrijdje van maken. Wie van je collega’s zet de meeste passen en wie heeft de beste tip om aan die beweging te komen.

Als je dan toch al contact hebt met collega’s, ga dan ijsberen tijdens het bellen. Door rondjes te lopen zorg je voor een betere doorstroming van het bloed. Dat zorgt vervolgens weer voor een verbetering van je concentratie en creativiteit. Win-win zullen we maar zeggen.

Neem regelmatig pauze

Een groot gevaar tijdens het thuiswerken is dat je sneller geneigd bent om langer aan een stuk door te werken. Ik heb daar zelf ook geregeld last van. Een mooie manier om dat te voorkomen is om niet per taak te werken, maar gericht op de tijd. Met de Pomodorotechniek bijvoorbeeld. Bij deze techniek werk je steeds geconcentreerd in periodes van 25 minuten en houd je een pauze van 5 minuten. Elke 4 uur houd je een pauze van 25 minuten. Deze pauzes zijn prima te benutten voor beweging. Bijvoorbeeld een wandeling naar de koffiemachine, of de plantjes even water geven.

In plaats van het gebruikelijke praatje met mijn collega’s doe ik ook geregeld tussendoor een taakje thuis. De afwas, opruimen, (staand) papieren uitzoeken en ga zo maar door. Ik vind het heerlijk om ook even een stapje terug te doen van mijn werk, om vervolgens weer tot nieuwe ideeën of een creatieve ingeving te komen.

Reistijd is sporttijd

Hoe lang ben je normaal gesproken kwijt aan het reizen naar je werk? Een half uur per reis? Die tijd kun je dagelijks mooi besteden aan beweging. Sta de gewone tijd op uit bed en ga thuis sporten of wat dingen in huis opruimen. Zo blijf je in een ritme en maak je er een gewoonte van om in beweging te blijven.

Door het bewegen verlaag je het risico op chronische ziektes, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en depressie. Veel mensen zitten vaak al te veel en met het thuiswerken wordt die kans groter. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) beveelt aan om wekelijks 150 minuten matige lichaamsbeweging (oa. wandelingen van minstens 30 minuten) per week of 75 minuten stevige lichaamsbeweging (oa. voetballen of oefeningen met een kettlebell) aan. Ikzelf probeer aan de 10.000 stappen per dag te houden. Met bovenstaande tips kom je daarmee al een heel eind.

Hoe kom jij tijdens het thuiswerken aan je beweging? Laat hieronder een reactie achter.

Deel dit bericht:Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter

Reageer op dit artikel